• Any here got enny tip of where i can buy 16 valve guides to bargen price fore...

    Any here got enny tip of where i can buy 16 valve guides to bargen price fore the 1100 d model?

    On Ebay i only fond like 1 ore 2.

    Here in Sweden I'm going to hawe to pay more ore less 1/4 of the bike valu fore them

    17 comments
    • John mckelvie?

    • Joe Newton had a spare engine I think

    • Probably best to buy a whole new head.

    • Min is ported so I'd like to keep it!

    • Understandable.

    • This is from my service manual. The outer dimensions can be reverse engineered from the old guides once removed. An engine or head service shop should advise appropriate materials or you might like to Google it.

      e.g. https://www.thoughtco.com/repl acing-motorcycle-valve-guides- 743662

    • Jättebilligt lär det inte bli om du inte får tag på nån privatmek eller någon som har åkt och trimmat tidigare och som kan ha liggandes typ. Men har du kollat pris på ex vis Motospeed i Västerås?

    • Nej jag har kollat runt på nätet kostar närmare 5000 köpa dem orginal från kawa. Hittat på nätet i USA men får inget svar från dem.

      Fast som Mark skrev så skulle jag ju kunna svarva fram dem själv på jobbet bara jag hittar en vettig legering av mässing.

      Vist 5 papp kanske inte är så farligt men känns som dyrt ändå då hojen står i 15-20.

      Nyss bytt veven på denna motor och motorn och toppen e lite justerad så har ca 180 HP på den innan den havererade på veven.

    • Klart billigare på MotoSpeed i så fall.

    • Tackar och bockar. Blir en beställning där. För de pengarna orkar jag inte svara fram dem

    • Bör väl gå att köpa styckvis med om du inte behöver byta alla. Jag vet att jag köpte så på MotoSpeed till Sukan när en gick ner sig.

    • Nej måste byta alla. De glappar för mycket för inslipning och ska jag lix ha motorn i topp skick så ska jag göra det ordentligt men vill ju ändå göra det till billig peng hittade veven i Storbritannien för 1200kr och passade på borra upp lite på jobbet då jag lix höll på. Hittade kolvar och lager på ebay orginal från Tyskland för 5500.

      Kommer justera tändning och kammar lite mer. Ska bli skoj se hur den går på en billig men seriös trim renovering.

    • Jo att göra det billigt men halvdant brukar bli dyrt till slut så då är det bättre att göra det ordentligt. Att jag bytte en var för att den gick ned sig redan när jag körde in toppen pga av att ventil gav sig och blev krokig. Hoppas det blir bra så får du hålla oss uppdaterade med hur den går sen

    • Ska jag göra.

      Har hittat en sida på nätet med en kille som beskrev i detalj vad han moddat och han tävla drag med sin. Denutvecklar ca 190 HP. Jag är nöjd om jag med modifikationer håller mina 180 -190. För hojen är otroligt rapp och skoj.

    • Ok. Skicka gärna en länk till sidan för mer effekt skadar aldrig

    • Ska göra det när jag sitter vid datorn på jobbet åter. Han har flyttat tändningen och ändrat kam dreven till 106 grader om jag inte mins fel samt portar avgasportarna något. Annat avgassystem tagit bort balansaxeln, Ett högflödes luftfilter.